EMA1: toto je prvý československý elektromobil. Ako vznikol, jazdil a kde sa dá vidieť?
Nie tak dávno sa u nás začalo hovoriť o prvom “škodáckom” elektromobile Škoda Shortcut, ktorý sa stal prvým elektrickým autom tejto značky. Ale vedeli ste, že už pred 55 rokmi vznikol plne funkčný československý elektromobil s názvom EMA 1?
Ako vznikla EMA 1?
Názov EMA pochádza zo skratky „Elektrický Mestský Automobil“. Bol to prvý takýto koncept a neskôr nasledoval aj model EMA 2, ktorý bol úžitkovou verziou postavenou na základe východonemeckej dodávky Barkas B 1000. Teraz sa však zamerajme na prvý elektromobil EMA 1.
Prvý československý elektromobil vznikol vďaka spolupráci Výskumného ústavu elektrických strojov točivých (VÚES) v Brne a Vysokej školy technickej v Brne (VUT). Vývoj sa začal v roku 1968 a už o rok neskôr bol hotový prvý prototyp. Tento prototyp mal jednoduchú karosériu bez dverí a plátennú strechu, slúžil na testovanie základných funkcií.
Svetová premiéra
EMA 1 sa prvýkrát predstavila verejnosti na medzinárodnej výstave Človek a automobil – IEMA 70. Na rozdiel od prvého prototypu už mala plnohodnotnú samonosnú karosériu z oceľových plechov, ktorej dizajn navrhol Milan Pařenica. Kabína mala dvoje bočné dvere otvárané proti smeru jazdy a zadné výklopné dvere.
Unikátne tvary a veľké presklené plochy auta vzbudzovali pozornosť. Dizajn bol navrhnutý tak, aby vodič mal čo najlepší výhľad, čo je pre mestské vozidlo nevyhnutné. Aerodynamické línie vozidla sú stále zaujímavé aj dnes a EMA 1 pôsobí príjemne na pohľad. Kabína bola navrhnutá pre dve dospelé osoby a dve deti, pričom zadné a pravé predné sedadlo bolo možné demontovať pre väčší priestor na náklad.
Pokrokový pohon
Najväčšiu pozornosť si EMA 1 zaslúžila svojím pohonom. Vozidlo bolo vybavené dvoma jednosmernými motormi, každý s výkonom 2 kW, ktoré poháňali zadné kolesá cez redukčný prevod 1:6,8. Týmto spôsobom nebol potrebný diferenciál. Na rozdiel od bežnej odporovej regulácie otáčok elektromotorov, ktorá sa používala v 60. rokoch, konštruktéri EMA 1 využili elektronickú pulznú reguláciu. Táto technológia umožnila plynulejšiu kontrolu výkonu pomocou zmeny dĺžky a frekvencie prúdových impulzov.
Na reguláciu otáčok sa využívala elektronika a spínač pulzov na báze polovodičového tyristora. Celkový systém riadenia zabezpečoval plynulú jazdu a umožňoval rekuperáciu energie pri brzdení, čo je podobné ako u moderných elektromobilov.
Akumulátor a výkon
Ako zdroj energie slúžili štandardné olovené batérie s kapacitou 88 Ah a napätím 96 voltov. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 50 km/h a dojazd bol od 30 do 50 km v závislosti od spôsobu jazdy. Zrýchlenie z 0 na 40 km/h trvalo 11 sekúnd. Hmotnosť batérií bola 276 kg a boli umiestnené pod prednými sedadlami. Celková hmotnosť vozidla bola 860 kg.
Testovacie jazdy
EMA 1 bola vyrobená iba v dvoch exemplároch, ale vybraní motoristickí novinári mali možnosť ju krátkodobo testovať. Z testov vyplynulo, že moderné elektromobily ako Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV či Citroën C-Zero majú podobnú koncepciu, aj keď sú technologicky pokročilejšie. Vývoj v oblasti batérií umožnil dnešným vozidlám dosiahnuť podstatne väčší dojazd.
Porovnanie s Ford Comuta
Na výstave IEMA 70 bol predstavený aj britský elektromobil Ford Comuta, ktorý bol technicky podobný, ale menej pokročilý než EMA 1. Aj keď Comuta poskytovala menej miesta a jej riadenie bolo menej agilné, mala prepracovanejšie detaily interiéru. EMA 1 vynikala svojou progresívnou koncepciou a odvážnym dizajnom.
Súčasný stav EMA 1
Prvý československý elektromobil je dnes súčasťou zbierky Technického múzea v Brne, kde je uložený v depozitári. Obvykle nie je vystavený, ale v marci 2017 bol predstavený na Medzinárodnom veľtrhu elektrotechniky Amper v Brne. Pre tých, ktorí majú záujem vidieť EMU 1 naživo, je možnosť navštíviť Technické múzeum v Brne, kde by sa mala opäť objaviť v stálnej expozícii na jeseň.
—
Nové výzvy a súčasný pohľad na elektromobilitu
Elektromobilita je v súčasnosti horúcou témou v oblasti dopravy a ochrany životného prostredia. Aj keď elektromobily ponúkajú množstvo výhod, ako je nižšia produkcia emisií a tichá prevádzka, čelia aj viacerým výzvam, ktoré vyvolávajú skeptický pohľad medzi bežnými vodičmi spaľovacích motorov.
Obmedzený dojazd
Jednou z najväčších obáv vodičov je stále relatívne obmedzený dojazd elektromobilov v porovnaní s autami so spaľovacími motormi. Aj keď moderné elektromobily zaznamenali výrazný pokrok v tejto oblasti, mnohí vodiči sa obávajú, že ich vozidlo nemusí mať dostatočný dojazd na dlhšie cesty bez potreby častého nabíjania.
Nedostatočná infraštruktúra
Ďalším problémom je infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá nie je v mnohých krajinách dostatočne rozvinutá. To môže spôsobiť nepríjemnosti pre vodičov, ktorí cestujú na dlhšie vzdialenosti, najmä v oblastiach s obmedzeným počtom nabíjacích miest. Tento nedostatok nabíjacích staníc zvyšuje úzkosť z dojazdu a obmedzuje pohodlie vodičov.
Cena a dostupnosť
Napriek klesajúcim nákladom na výrobu batérií sú elektromobily často drahšie ako ich ekvivalenty so spaľovacími motormi. Pre mnohých vodičov je počiatočná investícia do elektromobilu vysoká, čo môže byť prekážkou pri prechode na ekologickejšie vozidlo. Aj keď sú prevádzkové náklady elektromobilov nižšie, cena nových technológií môže odradiť potenciálnych kupcov.
Doba nabíjania
Doba nabíjania elektromobilov je ďalšou výzvou. Aj keď rýchlonabíjacie stanice môžu výrazne skrátiť čas potrebný na nabitie batérií, stále to zaberá viac času ako natankovanie paliva do klasického auta. Pre vodičov, ktorí sú zvyknutí na rýchle a pohodlné tankovanie, môže byť nabíjanie elektromobilu frustrujúce.
Ekologický aspekt batérií
Aj keď elektromobily produkujú menej emisií počas prevádzky, výroba a likvidácia batérií má environmentálne dopady. Proces ťažby surovín potrebných na výrobu batérií, ako je lítium a kobalt, môže poškodzovať životné prostredie. Skeptici tiež poukazujú na ekologické náklady spojené s výrobou elektriny, ktorá napája elektromobily, najmä ak pochádza z neobnoviteľných zdrojov.
Záver
Aj keď elektromobilita predstavuje sľubnú cestu k udržateľnejšej budúcnosti, musí sa vysporiadať s viacerými výzvami. Skeptický pohľad vodičov spaľovacích motorov je čiastočne oprávnený, avšak mnohé z týchto problémov sú riešiteľné s pokračujúcim technologickým pokrokom a investíciami do infraštruktúry. Elektromobily majú potenciál stať sa bežnou súčasťou našich ciest, avšak prechod na tento typ dopravy bude vyžadovať čas, inovácie a zmenu prístupu ako zo strany výrobcov, tak aj používateľov.
Zdroj: auto.cz